Search
Close this search box.

Almaseasia

فهرست محتوا

لنز چیست؟ و Focal length چه مفهومی دارد؟

لنز

لنز یک عدسی محدب یا مقعر است که باعث تشکیل تصویر میشود. لنز در دوربین های مدار بسته  معمولا از دو عدسی به موازات هم ساخته شده است که یکی ثابت و دیگری میتواند قابلیت جابه جایی داشته باشد. به فاصله بین این دو عدسی فاصله کانونی گفته میشود که در نعیین زاویه دیدی که دوربین به ما میدهد رابطه مستقیم دارد.

داشتن یک تصویر با کیفیت به بسیاری از فاکتور ها بستگی دارد از جمله منبع نوری محیط، لنز، سنسور یا حسگر ، موتور فشرده سازی و…

البته برای خود دوربین، لنز اساسی ترین عنصری است که در تعیین خروجی کیفیت نقش بسزایی دارد.

در صنعت امنیت از آنجایی که کاربرد و استفاده دوربین ها متفاوت است مخصوصا مدل های فیکس که پایه c-cs دارند خود نصاب های سیستم هستند که باید یک لنز که مناسب نیازشان هست را انتخاب و خریداری کنند.

Focal length (فاصله کانونی)

فاصله ی کانونی در واقع فاصله بین سنسور و نقطه اصلی ثانویه لنز است.

 

 

هرچه فاصله کانونی کوچک تر باشد زاویه دید وسیع تر است و میزان دقت پایین تر است. برعکس هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کوچک تر است. منظور از میزان دقت پایین عملا این است که عمق تصویر کم شده و اطلاعات دیگر از تصویر قابل استخراج نیست. مثل خواندن پلاک.

 

distortion تصاویر را که ناشی از فاصله کانونی کوتاه تر و اثر telephoto که ناشی از فاصله کانونی بلندتر است را نشان میدهد. دوربین ها با زاویه باز تصویر را کم کم به حالت کرو در میاورد و با نرم افزار تفکیک میشود.

لنزها به انواع زیر تقسیم میشوند

لنز fixed : در این نوع لنز فاصله کانونی قابل تغییر نیست. پس زاویه دید دوربین هم افقی،عمودی، قطری غیر قابل تغییر است.

لنز varifocal : در این لنز فاصله کانونی (زاویه دید) میتواند به صورت دستی تنظیم شود. پس میتوان زاویه دید دوربین را تغییر داد.رایج ترین لنز وری فوکال ۳.۵-۸ میلی متر میباشد.

لنزهایzoom:  یک نوع لنز وری فوکال با مکانیزم موتورایز که میتواند فاصله کانونی اش را تنظیم کند. عموما از الگوریم AF  (اوتوفوکوس) برای فوکوس کردن به صورت خودکار استفاده میشود. این تغییر زاویه دید دیگر به صورت دستی نیست و موتورایز است.

لنز دوربین مداربسته با اعداد نمایش داده می شود  و به این صورت است که هر این عدد کوچک تر باشد زاویه دید دوربین یا به اصطلاح FOVآن بیشتر است که یعنی فضای تحت پوشش دوربین بیشتر است.

دوربین های مداربسته موجود در بازار با لنز های 2.8، 3.6، 4، 6 و… تولید شده اند.

 

هر دوربین سه نوع زاویه دارد : زاویه عمودی، زاویه افقی و زاویه قطری که از بین این سه، زاویه افقی به نسبت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معمولا از لنز 2.8 میلی متری در فضاهای کوچک و داخلی استفاده میشود. زاویه دید افقی دوربین هایی که دارای این لنز هستند بین 100 تا 118 درجه است که اصطلاحا به این نوع لنز wideمیگویند و برای محیط های داخلی و دفاتر مناسب است. اگر در صورت امکان پروژه از دوربین هایی با لنز واید (Wide) استفاده شود تاثیر مستقیم در کم کردن تعداد دوربین ها در کل پروژه داریم که آن نیز تاثیر مستقیم در کاهش هزینه، بالا رفتن زمان رکورد تصاویر و کاهش پهنای باند شبکه دارد.

بیشتر بودن فضای تحت پوشش دوربین مداربسته با لنز واید به مفهموم پوشش صد در صدی فضا نیست. بلکه در مقایسه با سایر دوربین ها می تواند فضای بیشتری را تحت نظارت قرار دهد.

دوربین هایی که  لنز 3.6 میلی متری را دارا هستند زاویه بسته تری را به ما ارائه میکنند. معمولا این زاویه کمتر از 85 درجه میباشد.