Search
Close this search box.

Almaseasia

ارتباط نقطه به نقطه

فهرست محتوا

همه چیز درباره ارتباط نقطه به نقطه و اینترنت پوینت تو پوینت

دلایل ارتباط پوینت تو پوینت چیست؟

ارتباط نقطه به نقطه، لینک رادیویی یا ارتباط پوینت تو پوینت و بسیاری از نام‌های دیگر، عنوان‌هایی هستند که به یک نوع خاص از ارتباط بی‌سیم اطلاق می‌شود. این ارتباط نقطه به نقطه به دلایل مختلفی ایجاد میگردد که برخی از آن‌ها را برسی می‌کنیم.

ارتباط نقطه به نقطه

خرید اینترنت پوینت تو پوینت

اینترنت پوینت تو پوینت زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که ما به یک پهنای باند اختصاصی و قابل توجه نیاز داریم. اینترنت پوینت تو پوینت یا P2P توسط ارائه دهندگان اینترنت مثل شاتل، داتک، مخابرات و بسیاری دیگر از ارائه‌ دهندگان اینترنت ارائه می‌شود. بسیاری از افرادی که به ‌صورت حرفه‌ای گیم بازی می‌کنند نیاز به اینترنت پرسرعت برای گیم دارند. اینترنت نقطه به نقطه برای گیم برای داشتن پینگ تایم پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دریافت اینترنت نقطه به نقطه یا اینترنت پوینت تو پوینت کارشناسان شرکت ارائه دهنده اینترنت، برای شما امکان سنجی ارتباط نقطه به نقطه را انجام می‌دهند. با قرار دادن یک رادیو آنتن در یکی از سایت‌های ارائه دهندگان اینترنت و قرار دادن یک رادیو آنتن در محل دریافت اینترنت شما، یک اینترنت نقطه به نقطه برای دریافت پرسرعت انجام می‌شود. در ادامه مراحل امکان سنجی، انتخاب تجهیزات و توضیحات تکمیلی به‌ طور کامل ارئه خواهد شد.

ارتباط رادیویی برای انتقال تصاویر

ارتباط پوینت تو پوینت برای انتقال تصاویر، یکی دیگر از مواردی است که در پروژه‌های گوناگون نیاز افراد می‌باشد. این نوع از ارتباط ptp هم می‌تواند در پروژه‌های بسیار کوچک انجام شود و هم در پروژه‌های بسیار بزرگ در سطح ملی انجام شود. برای نمونه یک شخص که مغازه دار می‌باشد در طرف دیگر خیابان یک انبار دارد. او می‌خواهد تصویر دوربین انبار را درون مغازه مشاهده کند. در این حالت یکی از بهترین گزینه‌ها یک ارتباط بی‌سیم وایرلس یا ارتباط پوینت تو پوینت می‌باشد.

ارتباط پوینت تو پوینت برای ارتباط شبکه

یکی دیگر از استفاده‌های لینک‌های وایرلس نقطه به نقطه، برقراری ارتباط شبکه می‌باشد. برای مثال فرض کنید یک شرکت دارای یک انبار با کارگاه در حاشیه شهر می‌باشد. در دفتر مرکزی باید تمامی ورود و خروج‌های کالا، افراد و بسیاری از موارد دیگر به‌صورت آنلاین در دفتر مرکزی ثبت شود. در این جا یک ارتباط پوینت تو پوینت می‌تواند به راحتی مشکل را حل کند. این ارتباط نقطه به نقطه دفتر مرکزی و کارگاه یا انبار را شبکه کرده است. زمانی که خروج یک کالا در انبار ثبت شود، در همان لحظه در دفتر مرکزی نیز ثبت می‌گردد.

لینک رادیویی برای بک آپ داده و ثبت داده در محلی دیگر

در دنیای امروز برای برخی از افراد، برخی از اطلاعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حفظ این گونه از اطلاعات از گزند عوامل مختلفی انجام می‌شود. برای مثال آتش سوزی می‌تواند هارد دیسک موجود بر روی یک سرور را بطور کامل از بین ببرد که این امر سبب از بین رفتن اطلاعات آن نیز می‌شود. گاهی هم می‌خواهیم اطلاعات مهم ما در دسترس برخی از افراد قرار نگیرد، در این حالت بهترین راه ذخیره سازی داده در محیطی غیر از محیط خودمان است که ممکن است تحت خطری قرار بگیرد.

بک آپ دیتا با ارتباط پوینت تو پوینت

حالا که مهم‌ترین دلایل استفاده از ارتباط Point to Point را متوجه شدیم، در ادامه انواع ارتباطات نقطه به نقطه و تجهیزات مورد نیاز برای ارتباط پوینت تو پوینت را بررسی خواهیم کرد.

ارتباط‌های بیسیم به طور کلی در فواصل زیاد به دو دسته تقسیم می‌شود. ارتباط پوینت تو پوینت و ارتباط پوینت تو مالتی پوینت دو دسته کلی هستند. در ارتباط نقطه به نقطه همانطور که از اسمش مشخص است دو نقطه را به هم وصل می‌کند. در ارتباط پوینت تو مالتی پوینت چند نقطه به یک نقطه مرکزی متصل می‌شود. برای لینک رادیویی نقطه به چند نقطه رادیو باید امکان ارتباط با چند دستگاه را داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای ارتباطات نقطه به نقطه

برای ایجاد یک ارتباط نقطه به نقطه وایرلس نیاز به سه المان ضروری وجود دارد. رادیو، آنتن و کانکتور. در هر ارتباط Point to Point وجود این المان‌ها ضروری می‌باشد. نحوه ارتباط و اتصال این سه بخش سبب ایجاد دو نوع گوناگون از تجهیزات شده است.

در حالت اول تجهیزاتی که برای یک ارتباط رادیویی نیاز است به صورت جدا از هم وجود دارند که آنها را خودمان به هم متصل می‌کنیم. در حالت دوم این تجهیزات به صورت اتچ  تولید می‌شوند.

هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم و معایب و مزایای آنها را بررسی می‌کنیم.

در حالت غیر اتچ ما نیاز به یک رادیو، آنتن و کانکتور داریم که اسم آن پیگتیل می‌باشد. از معایب این نوع از اتصال می‌توان به اتلاف توان رادیو اشاره کرد. این اتلاف توان به خصوص در پیگتیل که از جنس مرغوب نباشد، ایجاد می‌گردد. از مزیت‌های این نوع از اتصال هم می‌توان امکان لینک‌های پوینت تو پوینت با فاصله زیاد را نام برد. با توجه به اینکه می‌توان از رادیوهای قدرتمند و آنتن‌های بزرگ استفاده کرد، برای ارتباطاتی که مسافتشان زیاد است، بسیار کاربردی است.

ارتباط وایرلس نقطه به نقطه

آنتن

رادیو

پیگتیل(کانکتور)

استفاده از تجهیزات که به صورت اتچ هستند، مهمترین مزیت آن کاهش اتلاف توان می‌باشد. دستگاه‌های اتچ شده به صورت یک واحد و یکپارچه درآمده‌اند که رادیو، آنتن و کانکتور در یک واحد یکپارچه قرار گرفته‌اند. شاید عیب این مدل از دستگاه‌ها این باشد که بیشتر برای ارتباطات نقطه به نقطه در فواصل کم مناسب هستند.

ارتباط نقطه به نقطه

حالا که دلایل استفاده از لینک رادیویی Point to Point انواع ارتباطات نقطه به نقطه و نوع تجهیزات را بررسی کردیم، به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم که برای ایجاد یک ارتباط می‌پردازیم.

برای یک لینک رادیویی باید موارد زیر را در نظر بگیریم.

  •  دید مستقیم
  •  پهنای باند
  •  هزینه

دید مستقیم در ارتباطات نقطه به نقطه

شاید بتوان گفت که دید مستقیم اصلی‌ ترین المان در یک ارتباط رادیویی به شمار می‌رود. در واقع وجود دید مستقیم سبب می‌شود که امکان یک ارتباط Point to Point فراهم شود. اگر دید مستقیم وجود نداشته باشد باید ارتباط نقطه به نقطه را فراموش کرد یا دید مستقیم را ایجاد کرد.

امکان سنجی وایرلس

بررسی دید مستقیم چگونه انجام می‌شود؟

در برخی مواقع همانطور که قبلاً ذکر شد، فاصله دو نقطه‌ای که می‌خواهیم به هم متصل کنیم آنقدر کم است که با چشم غیر مسلح هم می‌توان تشخیص داد که دید مستقیم وجود دارد. برای مثال زمانی که دو ساختمان در نزدیکی هم قرار دارند. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که منظور از دید مستقیم این است که اگر از آنتنی که در نقطه اول نصب می‌شود به آنتنی که در نقطه دوم وصل می‌شود، یک نخ را وصل کنیم این نخ توسط هیچ مانعی قطع نشود.

اگر فاصله دو نقطه‌ای که می‌خواهیم به هم وصل کنیم زیاد باشد و با چشم نتوانیم تشخیص دهیم که دید مستقیم وجود دارد یا ندارد باید از ابزارهای خاص استفاده کنیم. زمانی که فاصله لینک رادیویی ما زیاد است باید نقاطی که می‌خواهیم به هم وصل شوند را توسط برنامه‌هایی که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود را برای ما ارسال کنید. منظور از نقاط طول و عرض جغرافیایی این نقاط می‌باشد. همچنین لازم است که ارتفاع هر دو نقطه را هم اعلام کنید. برای مثال اگر نقطه اول پشت بام یک ساختمان ۱۰ طبقه می‌باشد و یا نقطه دوم برای مثال سقف یک سوله می‌باشد، ارتفاع این نقاط برای ما مهم است. ما به منظور امکان سنجی ارتباط پوینت تو پوینت تمامی پستی و بلندی‌های موجود را در نظر می‌گیریم و نتیجه نهایی را به صورت کاملا رایگان به شما اعلام می‌کنیم. نتیجه این بررسی سه پاسخ خواهد داشت.

  • دید مستقیم وجود دارد
  •  دید مستقیم قابل ایجاد است
  •  دید مستقیم غیر قابل ایجاد است

در حالت اول که بهترین گزینه هست، به صورت عادی دید مستقیم وجود دارد و سراغ مراحل بعدی می‌رویم.

در حالت دوم که دید مستقیم قابل ایجاد است به این معنی است که در حالت عادی دید مستقیم مهیا نیست. ما به شما اعلام می‌کنیم که به فرض مثال در صورت نصب یک دکل یا ارتفاع مشخص این دید مستقیم، ایجاد می‌گردد. اگر احتیاج به نصب دکل باشد برای هر دو نقطه اعلام می‌شود.

برای مثال در نقطه اول نیاز به ۱۰ متر دکل هست یا در نقطه دوم نیاز به ۵۰ متر دکل است. این شما هستید که بهترین گزینه و امکان‌‌ پذیرترین گزینه را انتخاب می‌کنید.

اینترنت پوینت تو پوینت

نصب دکل برای افزایش ارتفاع

وجود مانع طبیعی

درگیر شدن بخشی از مانع با امواج

در حالت سوم که دید مستقیم به هیچ وجه وجود ندارد و نخواهد داشت، یک مانع بسیار بزرگ که معمولاً یک مانع طبیعی است، در سر راه ارتباط نقطه به نقطه ما وجود دارد. برای مثال وجود کوه یا تپه، حتی در این حالت هم اگر برای پروژه ای ایجاد یک نقطه میانی امکان‌پذیر باشد، ممکن است بتوان یک ارتباط رادیویی ایجاد کرد. برای مثال در بین نقطه A و B یک تپه مانع ایجاد ارتباط Point to Point شده است. ما با ایجاد یک نقطه میانی به نام نقطه C این کار را امکان‌پذیر می‌کنیم. به این صورت که ابتدا از نقطه A به نقطه C و سپس از نقطه C به نقطه B ارتباط می‌گیریم. در این حالت انگار نقطه A به نقطه B متصل شده است. در ارتباط با امکان سنجی ارتباط پوینت تو پوینت نکته مهم این است که توسط شرکت‌های با تجربه انجام شود. چرا که امکان سنجی اشتباه می‌تواند سبب ایجاد هزینه‌های زیادی گردد.

پهنای باند در ارتباط Point to Point

به طور کلی وقتی صحبت از یک ارتباط پوینت تو پوینت می‌شود و می‌خواهیم یک بستر ارتباطی ایجاد کنیم تا داده‌های شخصی را ارسال و دریافت کنیم، اگر هدف از این ارتباط انتقال تصاویر دوربین مداربسته می‌باشد، نیاز به پهنای باند زیادی داریم. ولی اگر فقط به منظور ارتباط سیستم‌های مالی یا موارد این چنینی هست، پهنای باند زیادی مورد نیاز نیست. نکته‌ای که در مورد پهنای باند وجود دارد این است که باید واقعگرا باشیم. برخی از افراد برای یک ارتباط رادیویی پهنای باند زیادی را طلب می‌کنند که از حداکثر پهنای باند دستگاه در شرایط آزمایشگاهی هم زیادتر است. پهنای باندی که بر روی ارتباطات point to point میخواهیم باید منطقی باشد.

هزینه ارتباط نقطه به نقطه

یکی از اصلی ترین پارامتر‌‌های یک ارتباط پوینت تو پوینت می‌تواند هزینه باشد. گاهی در برخی پروژه‌ها هزینه اصلا مطرح نیست. ارتباط بین دو نقطه آنقدر مهم و ضروری می‌باشد که به هر قیمتی که شده باید انجام شود. ولی برای برخی دیگر ممکن است هزینه هم عامل تاثیرگذار باشد. برای مثال انتقال تصویر یک دوربین مداربسته برای یک فروشگاه کوچک که انبار آن دور تر از مغازه است. با یک هزینه 20 میلیون تومان هم ممکن است غیر منطقی به‌ نظر برسد و کل پروژه را کنسل کند. بنابراین باید به هزینه اجرای یک ارتباط رادیویی هم به یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب دستگاه اشاره کرد.

هزینه ارتباط پوینت تو پوینت

در ادامه موارد دیگری هم وجود دارند که شاید در هر پروژه‌ای ثابت نباشند. اولین آن نویز می‌باشد. وجود نویز در یک ارتباط نقطه به نقطه یک پارامتر مهم است. این موضوع به خصوص در شهر‌هایی که دکل‌های مخابراتی زیادی وجود دارد بسیار تاثیر گذار است. نویز می‌تواند به صورت مستقیم روی پهنای باند تاثیر گذار باشد.

دومین المان هم وجود باد شدید در برخی مناطق می‌باشد که می‌تواند سبب تغییر زاویه آنتن‌ها، بخصوص انتن‌های بزرگ شود که در مقابل باد از خود مقاومت نشان می‌دهند. برای حل این موضوع در حال حاضر آنتن‌های توری شکل طراحی شده است. که این مشکل را به طور کلی حل کرده است.

در ادامه چند مورد از لینک‌های معمول را برسی می‌کنیم. در این حالت برای فاصله‌های گوناگون و پهنای باند‌های مختلف چند مورد را ذکر می‌کنیم.

برای فاصله کمتر از یک کیلومتر برای دریافت اینترنت پوینت تو پوینت یا انتقال تصویر 4 دوربین چه دستگاهی مناسب است؟

در حال حاضر برای ارتباط نقطه به نقطه دستگاه‌های متفاوتی از برند‌های گوناگونی استفاده کرد که شاید بهترین گزینه SXTsq Lite5 باشد. اما اگر با یک آینده نگری بخواهیم داشته باشیم می‌توانیم از Disc lite5، Disc lite5 ac هم استفاده کنیم.

 

برای فاصله 2 تا 3 کیلومتر برای دریافت اینترنت پر سرعت پوینت تو پوینت و انتقال تصویر چه دستگاهی مناسب است؟

برای این فاصله و پهنای باند نه چندان زیاد می‌توان از LHG 5 ،QRT 5  و دستگاه‌های دیگر استفاده کرد. نکته‌ای که در ارتباط پوینت تو پوینت می‌تواند بسیار مهم باشد، وجود نویز است. اگر در فاصله ذکر شده محیط کم نویز باشد می‌توان از دستگاه‌های ذکر شده در فاصله‌های بسیار زیادی استفاده کرد. برای مثال از SXTsq Lite5 در محیط عاری از نویز می‌توان بر اساس دیتاشیت دستگاه در ازتباط پوینت تو پوینت 10 کیلومتری هم استفاده کرد ولی وجود نویز در شرایط واقعی این عدد را کمتر از یک کیلومتر کاهش داده است.

برای فاصله در حد 1.5 کیلومتر و پهنای باند خیلی زیاد، در حد سرعت فیبر نوری دستگاهی وجود دارد؟

میکروتیک محصولی را تحت عنوان Wireless Wire Dish معرفی کرده است که در فاصله حداکثر 1500 متر می‌تواند پهنای باند معادل 2Gb/s ارائه دهد.

در فاصله بیشتر از 5 کیلومتر می‌توان ارتباط نقطه به نقطه داشت؟

در گذشته با توجه به کم بودن نویز ارتباط رادیویی نقطه به نقطه و طولانی‌ای در حد 30 تا 40 کیلومتر هم به راحتی قابل اجرا بود. برای فاصله‌های بیشتر از5 کیلومتر بستگی به شرایط گوناگون دارد که باید برسی شود می‌توان از رادیو و آنتن جداگانه استفاده کرد. برای مثال NetMetal 5shp و آنتن 29dbi استفاده کرد.

استفاده از رادیو با استاندارد ac حتما پهنای باند زیادی ارائه خواهد داد؟

استاندارد ac به این صورت عمل می‌کند که عرض باند زیادی را ایجاد می‌کند. اگر محیط بدون نویز باشد، داده از طریق این عرض باند با سرعت زیاد عبور می‌کند و سبب ایجاد پهنای باند زیادی می‌شود. ولی در شرایط نویزی شرایط کاملا برعکس می‌باشد. چرا که عرض باند زیاد، سبب جذب زیاد نویز می‌شود و به شدت پهنای باند را کاهش می‌دهد. در این شرایط بهتر است از تجهیزات HP و یا High Performance استفاده کرد.

در لینک زیر می‌توانید تجهیزات ارتباطات نقطه به نقطه را مشاهده کنید.